3 Kasım 2017 Cuma

TOPLU ULAŞIMDA ÇİFT KATLI OTOBÜS VE TROLEYBÜSTEN TELEFERİĞE, AHLAT KÜLTÜR SANAT VE ÇEVRE VAKFI, İlhami NALBANTOĞLU

TOPLU ULAŞIMDA ÇİFT KATLI OTOBÜS VE TROLEYBÜS'TEN TELEFERİĞE
Av.Atilla İNAN
           
Av.Atilla İNAN
2007 yılının başlarında şehir içi taşımacılıkta 10 yıllık çalışma süreleri sona eren yeşil ve 
çift katlı otobüs işletmecileri, son günlerde otobüslerinin kaldırılmaması için çeşitli eylemler gerçekleştirerek,  Ankara Belediye Başkanını protesto etmişler, Büyükşehir Belediye Binasına da siyah çelenk koymuşlardı. Böylelikle çift katlı otobüslere Ankara veda etti, ondan sonra da hiç uygulaması olmadı.
            Oysa, çift katlı otobüslerle ben Londra’da tanışmış, onlarla Londra’yı dolaşmış ve tanımıştım. Londra’da orijinal adı indi-bindi otobüsleri ile Buchingam Sarayı, Mancherster Sarayı, Piccadilycircus, London Eye boyunca üzeri açık bölüme oturup geniş bir ufukla etrafı seyredebilirsiniz.
Paris’te de 1 ya da 2 günlük Big Bus hop-on hop-off gezi geçişi ile kendi hızınızda Paris’i keşfedebilirdiniz. Eiffel Kulesi, Louvre Müzesi, Notre-Dame, Champs-Elysees ve çevresini tanıyabilirdiniz.
         Yurt dışından döndüğümde yurdumuzda çift katlı halk otobüslerini görünce, diğer araçlardan pek yararlanmadım. Otobüsün ikinci katına kurulup Çay Yolu’ndan şehir merkezine kadar zevkli bir gezi yapardım.
Londra'nın  İki Katlı Otobüsü
Bu gezilerde otobüs sürücüsü Hikmet Bey ile selamlaşır, kısa süreli hal hatır sorarak sohbetler yapardık. Bir trafik kazasına sebebiyet vermesi nedeniyle halk otobüsü uygulamasına son verildi. Oysa, keyfi bir yana, iki katlı otobüslerle şehir trafiği hafifletilir, iki kat sayıda yolcu aynı araçla taşınırdı. Bir ölçüde de olsa trafik yoğunluğu azaltılırdı.
EGO İşletmesinin verdiği bilgilere göre; 1947 yılında ise, Ankara'da ilk kez Troleybüs Şebekesi kurularak hizmete açıldı. Bu, aynı zamanda Türkiye'de servise açılan ilk troleybüs şebekesiydi. Ankara'da hiçbir zaman kurulmayan tramvay şebekesine karşılık, ilk troleybüs çalıştırma şerefi bu kez Ankara'ya verilmişti (Aynı yıl, İstanbul ve İzmir'de halen tramvay sistemleri aktif ve elektrikli olarak çalışmaktaydı). 1 Haziran 1947'de 10 adet BRILL marka troleybüs; "Ulus-Bakanlıklar" hattında hizmete girdi. Hemen sonraki yıl 1948'de yine 10 adet FBW Troleybüs daha hizmete girdi. 1952'de alınan 13 MAN araçla birlikte, Ankara'da çalışan troleybüs adedi; 33'e ulaştı.
Ankara'nın İki Katlı Otobüsü
Troleybüslerin en yoğun çalıştığı hatlardan biri Dikimevi-Kızılay hattı idi. Hukuk Fakültesi öğrencisiyken, en çok Troleybüslerden yararlanırdım. Kimi zaman elektrik kesildiği için yolda kaldığımız olurdu. Kimi zaman da tellerle otobüsün bağlantısını sağlayan sistem yerinden çıkar, sürücü onu yerleştirdikten sonra devam ederdik.
Her zaman asker traşı ile dolaşan sınıf arkadaşımız Ümit, askeri zabıta görevlilerini görünce kaçar, onlarla en yakın durağa kadar kovalamaca oynarlardı. En yakın otobüs durağına koşup duran Ümit, askeri zabıtaların gelmesini bekler, nefes nefese kalmış askerlere kimliğini gösterip asker olmadığını kanıtlar, asker kaçaklarına yapılan uygulamadan kurtulurdu. Daha sonra bir troleybüse atlar, giderken bize pencereden el sallardı.
İstanbul'un Troleybüsleri
             Şimdi çift katlı halk otobüsleri de troleybüsler de Ankaralılar için mazide kaldı. Ancak bazı il ve ilçelerimizde troleybüsler yeniden gündeme geliyor. Daha az giderle ve egzoz gazı olmaksızın temiz bir ulaşım sağlıyor. Ayrıca güneş enerjisinden sağlanan elektrikle kesintisiz bir yolculuk yapılabilir.Ankara toplu ulaşımının renklerinden bu tür araçları anmakla beraber, koşullara uygun bir şekilde hayal gücümüzü kullanarak yeni renkler bulmalıyız. Belki bu ulaşım sorunu yakında teleferiği gündeme getirecek, ama ne olur yerleşmiş bir düzeni hemen silip atmayalım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ilaminal71@gmail.com